Novavita

Vereniging voor oud-werknemers van het Nova College en haar rechtsvoorgangers

Activiteiten in progress

150 150 Novavita

Wat in het vat zit, verzuurt niet.

Wat zijn onze plannen voor de nabije toekomst? Een aantal activiteiten zijn we al aan het voorbereiden, al dan niet met hulp van Novavita-leden. Dat laatste vinden wij erg leuk, immers we zijn een club van oud-Nova College deelnemers. Het bestuur regelt de organisatie ervan, maar als er oud-collega’s zijn, die ideeën hebben of willen meehelpen met de organisatie van een evenement, vinden wij dat heel fijn. Neem dan contact op met novavita@novacollege.nl
Inschrijven op zo’n activiteit kan nog niet, maar soms kunnen we al een tipje van de sluier lichten. Deze pagina zullen wij regelmatig verversen met de nieuwe plannen. Het is handig deze pagina in de gaten te houden. Deze lijst wordt regelmatig bijgehouden en zal daardoor hopelijk ook regelmatig ‘ververst’ worden.

Juni 2024
26-06 voorlichtingsmiddag voor collega’s van het Nova College die binnenkort met pensioen gaan door Hans Bronsveld (Hoofddorp) en Cas van Overeem (Haarlem, Zijlweg)

Juli 2024
03-07 Voorlichtingsmiddag voor collega’s van het Nova College die binnenkort met pensioen gaan door Ton Beemster (Beverwijk)
04-07-2024 Fietstocht Betuwe door Huub Oostendorp en Gea Meems

Augustus 2024
16-08 Fietstocht Heiloo
29-08 Barbecue (ook voor vegetariërs) vervalt.

September 2024

Wine and Dine activiteit Nova College Zijlweg

Fietstocht langs de Linge

150 150 Novavita

Zouden de weergoden ons dit jaar gunstig gezind zijn?
Na de uitgestelde tocht van verleden jaar toen een verwoestende storm over Nederland trok, hoopte we dit jaar natuurlijk op beter weer.
En we kregen wat we verlangden, een prachtige dag, met wel wat wind maar ook de zon liet zich regelmatig aan ons zien.

Verzamelpunt station Geldermalsen was gelukkig door iedereen goed gevonden en met een gezellige groep van 18 Novavita Collegae gingen we op pad.
Wat een prachtige route had Huub weer voor ons uitgestippeld! En het enthousiasme waarmee hij kan vertellen over alles wat we zien en alle achtergrondverhalen is zo hartverwarmend!

Na een minuut of 20 hadden we onze eerste koffiestop. Koffie met een appelpunt of een stuk kersentaart, mmmm heerlijk.

Heerlijk fietsen op rustige fietspaden, door prachtige dorpen met zoals Huub ons uitlegde “overdijkse tuinen”. Het lijkt af en toe of de tijd hier stil heeft gestaan. Ook zien we dat sommige boerenhuisjes uitgebouwd zijn tot dikke villa’s met zelfs zwembaden in de tuinen. Zou ook hier de trek vanuit de randstad al plaatsvinden?

In Leerdam hebben we een bezoek gebracht aan het Museum de Glasblazerij. Hier kun je het ambacht nog zien en beleven. Wellicht een oud ambacht maar nog steeds actueel. Zo werden er momenteel de ballen geblazen die in de Westertoren in Amsterdam worden geplaatst. We gaan er zeker op letten als we weer in het Amsterdamse zijn.

Op naar Fort Asperen waar we verwacht werden voor de lunch. Ondanks de wind was het heerlijk in het zonnetje op het terras en genoten we van een lekkere lunch. Sommige bezochten het fort nog even.

Weer op de pedalen en genieten van al het moois dat de Betuwe te bieden heeft. Bij dierenparkje de Paaij zagen we ooievaars met jongen op het nest.

Onderweg hebben we heel vaak de bordjes “Kersen te Koop” gezien, alleen fietste onze grote roerganger gestaag door. Dus iedereen vroeg zich wel af, wanneer komen we nu bij een kersenboomgaard?

Dat vroeg nog even geduld.

Door naar het dorp Acquoy, dit dorp is vooral bekend om zijn meest markante gebouw, de scheve toren van de Hervormde kerk. De toren staat al uit het lood sinds de bouw in de 15e eeuw. De toren wordt daarom ook wel de Betuwse toren van Pisa genoemd.

Bijzonder is het dat op het kerkhofje voor de kerk, mevrouw Pisa begraven ligt!

En ja hoor eindelijk koers gezet naar Kersenboerderij de Hoenderik. Daar hebben we gesnoept van de kersen en gezellig met elkaar iets gedronken.

Daarna weer koers gezet naar station Geldermalsen, waar we rond half 5 arriveerden. Het lijkt een hele volle dag, maar we vonden allemaal dat we bijna tijd te kort kwamen. Zoveel leuke dingen om nog eens nader te bekijken.

We hadden een supergezellige dag met elkaar, een fantastische groep met leden die vaker mee gaan en leden die voor de eerste keer van de partij waren. We hebben Huub laten beloven dat de tocht wel in de agenda moet blijven.

Huub super bedankt voor de organisatie en dank voor de mooie verhalen!

Verslagje wandeling Hoorn 16 mei 2024

150 150 Novavita

Donderdag 16 mei wandelde onder een aangenaam lentezonnetje een groep enthousiaste Novavita leden door het historische centrum van Hoorn, onder leiding van gids en voorzitter Ton Beemster.

Zoals in de aankondiging vermeld: soms wandel je door een oude stad zonder echt weet te hebben van de historie van de instituties, de inwoners, straten en gebouwen. Dat was nu zeker niet het geval.

Na een kop koffie met gebak in de foyer van theater Het Park, de schouwburg van Hoorn gelegen aan de dijk van het Markermeer, waar de deelnemers het nieuw verkregen geluidssysteem in gebruik namen (hartelijk dank Hans Snijders, Novavita komt daar nog op terug!), gidste Ton de groep door pittoreske straten, via de oude haven (de Drommedaris is een ieder wel bekend, maar wat weet men nog van de Scheepsjongens van de Bontekoe…?) langs imposante gebouwen met prachtige gevels en niet te vergeten het plein met het standbeeld van Jan Pietrsz Coen, de omstreden gouverneur die met harde hand (het vuile werk liet hij door de Japanners opknappen…) het gezag van de VOC handhaafde en uitbreidde, naar het eindpunt van de wandeling.

Helaas was het Westfries Museum wegens verbouwing gesloten, waardoor een bezoek niet mogelijk was. Mocht het nog een keer zover komen dat het beeld van Coen vanwege zijn slavernij- en moorddadige verleden van het plein verwijderd wordt, schijnt het museum er binnen een plek voor te hebben gereserveerd, tenslotte is het historie en omsmelten lijkt toch ook zonde, is de motivatie. Dat bewaren we voor een volgende keer.

Het voert te ver om alle informatie die Ton verstrekte in dit verslagje weer te geven: het zou te lang worden, zoveel leuke en interessante dingen waren er te zien. Maar de foto’s geven verder een goed beeld van deze wandeling.

Voor herhaling vatbaar. Dankjewel Ton, voor je voorbereidende inzet en enthousiaste begeleiding!

Cas van Overeem

Activiteiten in progress

150 150 Novavita

Wat in het vat zit, verzuurt niet.

Juni 2024

Juli 2024
04-07-2024 Fietstocht Betuwe door Huub Oostendorp en Gea Meems

Augustus 2024
16-08 Fietstocht Heiloo
29-08 Barbecue (ook voor vegetariërs) vervalt.

September 2024

Wine and Dine activiteit Nova College Zijlweg

Vissenloop 2024 -Totale opbrengst voor het KWF € 87.500

Vissenloop 2024

Ik zat op een zonnig Plein 1945, wat vroeg, te wachten op de deelnemers van het bedrijventeam Nova College, Novavita. Mocht het zo blijven dan was het prima wandelweertje dacht ik nog. Maar helaas, tegen de tijd dat we van start gingen, huilde de hemel hevig!

Het plensde en het zag er niet naar uit dat het de komende uren beter zou worden. Vooruit met de geit, we zijn niet van marsepein! En trouwens, het KWF het goede doel waar wij voor wandelden, kent wel andere verhalen wat betreft afzien.

De organisatie van de Vissenloop had er alles aangedaan om er een mooie loop van te maken. Hapjes bij de stempelposten, ijsjes onderweg, een visje bij aankomst en muziek onderweg.
Daarnaast nog een mooie wandelroute! Onderweg hebben we toch maar even huize Meems aangedaan om een bakje troost te drinken.

Gelukkig zei een aantal van onze deelnemers, ‘volgend jaar zijn we er weer bij!” Nu liepen we de 10 kilometer en we draaien dan onze hand niet om voor de 15 kilometer.

Graag wel wat beter weer bestellen, Vissenloop! Voor nu hulde aan alle lopers, dankjewel!

Gea

Resultaat:

De Vissenloop heeft €87.500,- opgeleverd! Ondanks dat door het slechte weer minder mensen dan in voorgaande edities meeliepen. Daar hebben wij aan bijgedragen 😀.

Super succesvolle Wine&Dine!

150 150 Novavita

Dinsdag 26 maart vond in het Nova restaurant aan de Zijlweg een wijnproeverij + vier gangen diner plaats, dat bezocht werd door 42 Novavita leden en partners.

De wijnproeverij werd verzorgd door Novavita lid Aloys Wijckmans die in samenwerking met de collega’s en studenten van de Hotelschool Haarlem een uitgebalanceerde combinatie van witte, rode, en dessertwijn presenteerde, die aansloot bij het fantastisch samengestelde menu.

Tijdens het intermezzo tussen het afruimen en het opdienen van de opeenvolgende gangen vond een “pub quiz” plaats, waarbij de gasten hun algemene kennis over wijn en de verworven kennis uit de presentatie van Aloys konden etaleren door het juist beantwoorden van de vragen. Hierbij viel een dinerbon te winnen, beschikbaar gesteld door en te besteden in, het restaurant van de Hotelschool Haarlem. De quiz zorgde voor soms fanatieke, soms hilarische, maar vooral geanimeerde gesprekken door de gasten. (De bon is gewonnen door Anneke de Graaf en Bon Moorkamp. Gefeliciteerd en eet smakelijk!)

Het verrassende van de proeverij en de presentatie van Aloys was dat niet uitgegaan werd van de “traditionele” Franse of Spaanse wijnhuizen, maar van twee Nederlandse wijnmakers die respectievelijk in Frankrijk en Nieuw Zeeland hun passie voor het produceren van hoge kwaliteitswijnen in praktijk hebben gebracht en nog steeds brengen. Dat dit niet altijd even eenvoudig is, zowel in “productie technisch” als in zakelijk opzicht, werd door Aloys op inspirerende wijze geïllustreerd. Met de uitleg over samenstelling en productiewijze van de wijn krijgt de combinatie met het gerecht een aparte beleving. Zeer de moeite waard! Zeker ook gezien het fantastisch niveau van de geserveerde gangen.

We mogen spreken van een buitengewoon geslaagd evenement, dat zeker voor herhaling vatbaar is!

Een woord van dank aan Aloys voor zijn inzet en onze penningmeester Aad Damiaans voor het voorbereidende werk achter de schermen.

En niet in de laatste plaats ook dank aan de collega’s Bart-Joost Brand en Barbara Munter en hun studenten van de Hotelschool voor hun voortreffelijke diner, presentatie in het restaurant en enthousiaste medewerking.

Cas van Overeem

Verslag van een een winterse ‘snert’-wandeling

150 150 Novavita

Dinsdag 26 februari stond een winterse snertwandeling op het programma.

Om 11.15 uur starten we voor een ongeveer 9 kilometer lange wandeling door het gebied Duin en Kruidberg.

Wat hadden we een schitterend weer! De zon hoog aan de hemel en het was super rustig in het prachtige duingebied.

Ton had gekozen voor de “zwarte route” te meer omdat deze bovenlangs ging. Het vroeg dus enig klim en klauterwerk van ons. Slim, omdat grote delen van het duin bijna moerasgebied zijn geworden door de hoge waterstand. De boswachters die wij tegenkwamen onderweg legden uit dat normaal gesproken PWN altijd zorgt voor het wegpompen van overtollig water. Nu mocht dat echter niet meer omdat het Natura 2000 gebied is.

Toen we het duin binnenliepen werden we direct getrakteerd op een grote kudde herten. Wat blijft dat toch een prachtig gezicht. Halverwege haalde Ton een zak appels uit de rugtas en pauzeerden we met een lekker appeltje. Het leek wel een schoolreisje voor volwassenen.

We hadden wel de nodige omleidingen vanwege de hoge waterstand, het was dus regelmatig “off road” wandelen.

Op een mooi open stuk stond een grote kudde paarden en van die imposante Schotse Hooglanders. Wat is het toch mooi in onze achtertuin.
Na een fikse tippel stond er een overheerlijke kop erwtensoep voor ons klaar bij Hoeve Duin en Kruidberg.
Een aantal deelnemers gaf aan deze wandeling zeker nog eens te lopen, zo mooi werd de route ervaren.

Ton hartelijk dank voor de organisatie.

“Snert” wandeling Duin en Kruidberg op dinsdag 27 februari

240 184 Novavita

Beste leden,

Graag nodigen we je uit een “snert”wandeling te maken door het prachtige duingebied Duin en Kruidberg. De afstand is ongeveer 7 km.

We wandelen om 11:00 uur vanaf station Santpoort-Noord omdat daar het makkelijkst te parkeren is. Ook voor treinreizigers is dat natuurlijk handig. Na de wandeling nuttigen we gezamenlijk een erwtensoepmaaltijd met of zonder vlees en een sneetje brood in “Hoeve Duin en Kruidberg” bij de ingang van Duin en Kruidberg. Mocht je niet van erwtensoep houden, is er ook tonatensoep. Als de deelnemerslijst bekend is en is voldoende belangstelling is, inventariseren we de voorkeur.

Het is raadzaam om goede wandelschoenen te dragen.

De prijs van de soepmaaltijd is € 6,50.  De maaltijd wordt in één keer afgerekend worden door Novavita. Daarom graag dit bedrag overmaken op rekening NL18INGB 0005 2957 99 t.n.v A.C. Beemster met vermelding Snertwandeling. Overige consumpties zijn voor eigen rekening en kun je zelf ter plaatse voldoen.

Geslaagde tweede nieuwjaarsbijeenkomst

150 150 Novavita

Op 18 januari had het bestuur, voor de tweede keer in het bestaan van de vereniging, een nieuwjaarsborrel georganiseerd. Ook dit jaar was de organisatie verzorgd door het Nova College in het barlokaal van de Zijlweg in Haarlem. De catering werd verzorgd door studenten van het Nova. Er zou livemuziek zijn, maar jammer genoeg was zangeres Anneke de Graaf verkouden en kon dus niet zingen.

Er waren ongeveer 40 leden aanwezig die werden verwelkomd door het bestuur. Ze kregen bij binnenkomst een (alcoholvrij) drankje aangeboden. Zittend op de bar, hield de voorzitter zijn korte nieuwjaarsspeech. Hij wenste alle aanwezigen een gezond en levendig jaar toe met verschillende activiteiten.

Ook werd formeel de benoeming geaccordeerd van het nieuwe bestuurslid Mieke van Rooij die de secretaristaak overneemt van Sonja Fontijn.

Al snel bleek dat zo’n bijeenkomst ervoor zorgt dat de doelstelling van de vereniging, het onderlinge contact bevorderen tussen oud-medewerkers, werd waargemaakt. Het was een zeer gezellige bijeenkomst. Ik denk dat we terug kunnen kijken op een tweede succesvolle nieuwjaarsbijeenkomst.

Verslag marsepein maken met aansluitend een heerlijk diner

Wie zoet is
Twee dozijn schone handen van twaalf oud medewerkers bewerkten vol overgave onder leiding
van Koos Schekkerman en zijn dochter Brenda marsepein, het zoete kneedbare materiaal dat zo
specifiek wordt genuttigd in de periode dat Sint Nicolaas en zijn medewerkers ons land
bezoeken.

Zoet is marsepein zeker. Slechts enkele ingrediënten zijn nodig, waaronder amandelen en
poedersuiker. Het is de poedersuiker die voor de zoete smaak zorgt. De deelnemers aan de
workshop kregen het recept van Koos met enkele tips. Amandelen in de schil kort in kokend
water koken, afgieten, pellen en in een doek drogen. De velletjes zouden dan makkelijk los
laten. Amandelen fijn malen, andere ingrediënten toevoegen en je hebt marsepein, dat een
nacht onder folie koel weggezet moet worden.
We konden gebruik maken van afgewogen stukjes marsepein. Koos had dit al voorbereid. De
opdrachten leken tamelijk eenvoudig, maar zelfs een dobbelsteen maken leidde al tot
hilariteit. Het lijkt zó eenvoudig om een keurige kubus te maken en te bewerken met een
spateltje voor het aantal ogen. Voor een enkeling was de verdeling op een dobbelsteen
onbekend. Koos wist de oplossing. Tegenover de 6 de 1. Samen 7. En die 7 is heilig.
Ondertussen kwam Brenda met de warme chocolade langs. De bedoeling was om aan één
zijde het aantal ogen te vullen met de bruine saus, te laten afkoelen en pas daarna een andere
zijde te bewerken. Degenen die dat niet door hadden en alle kanten direct vulden, behielden
niet meer die maagdelijke witheid van de marsepein. De chocolade trok bruine strepen over
het oppervlak. Geduld was dus een schone zaak.

Een nieuwe opdracht werd verstrekt: het maken een zittend konijn. Zo nodig werden de
handen nog weer schoongemaakt. Hygiëne is een belangrijk onderdeel van het maken van een
marsepeinen figuur. De marsepein werd in de handen eerst goed tot een bol gekneed. Daarna
begon de verdeling tussen kopje en romp. Was best nog lastig: ¼ deel voor het kopje en ¾
deel voor het lijfje. Van beide delen een soort peervorm maken en bewerken met
boetseerstaafje. De oren konden soms op die van een haas lijken. Kniesoor die daar op lette.
Lastiger was het om de twee delen aan elkaar te krijgen. Daar kwam het vloeibare eiwit goed
van pas. Oogjes en een staartje, gemaakt van witte marsepein, complementeerden het konijn.
Toen kwam de moeilijkste opdracht: een olifant op vier poten, met slurf en oren. Geen grijze
marsepein. De kleur roze was gekozen. Koos en Brenda hielpen steeds daar waar nodig. Zo
werden in totaal drie voorwerpen gemaakt. Netjes in folie ingepakt, waarna de moegestreden
marsepeinkneders zich naar het restaurant mochten begeven, voor een heerlijk diner met een
zekere mate van keuzevrijheid: vegetarisch, vlees of vis en eindigend met een grand dessert
(zoet) of een hartige kaasplankje, bestaande uit een Twentse Buchette, een Vacherin Mont d’
Or, een boeren Goudse kaas, de Rauwe van Steenbergen en een Berger Brebis Bleu. Met dank
aan studente Pascalle die desgevraagd zo aardig was om een en ander op papier te zetten. Wil
je zelf de kaassoorten zien? Google helpt.

Tot slot kwam de wagen vol marsepeinen producten aangereden en kon iedereen zijn eigen
maaksel mee naar huis nemen om thuis heerlijk te verorberen of wellicht om als surprise